Hogyan maradhatok szaldó elszámolásban?
Az utóbbi időben napvilágot látott módosítások következtében a háztartási napelemes rendszer telepítéséhez támogatást igénylők körében sok volt a félreértés a otthonfelújítási támogatás igénybevételével, illetve a szaldóelszámolásban maradás feltételeivel és a vonatkozó határidőkkel kapcsolatban.
A Magyar Államkincstár (MÁK) állásfoglalása szerint azoknak, akik otthonfelújítási támogatással kívánnak háztartási napelemes rendszert telepíttetni és garantáltan szaldóelszámolásban szeretnének maradni:
- A kivitelező céggel történt szerződéskötés után 2021. június 30-ig elegendő benyújtaniuk a MÁK felé a napelemes rendszer megvalósulásáról szóló teljesítés igazalosát,
- az 5. számú nyilatkozatot a kivitelezéssel kapcsolatos költségplafon betartásáról,
- valamint a projekthez kapcsolódó számlákat.
Az áramszolgáltatóval kötött áramvásárlási szerződést, hálózati engedélyes nyilatkozatot kizárólag a 2021. június 30. után benyújtott elszámolások esetében kell csatolni a támogatás igényléséhez. Ezen dátum után benyújtott napelemes rendszerek esetében viszont csak az maradhat szaldó elszámolásban, akinél a mérőóracsere 2021.június 30-ig megvalósult.
Szaldóban maradni
Lássuk, miért is volt szükség a fenti állásfoglalásra!
Azt már régebb óta lehetett tudni, hogy a jelenlegi kedvező szaldóelszámolás az otthonfelújítási támogatással napelemes rendszert megvalósítók számára csak 2021. június 30-ig elérhető, ezután pedig már csak bruttó elszámolás vonatkozhat háztartási naperőművük termeléséra és a háztartás fogyasztására. Míg a jelenlegi szaldóelszámolás keretében az évente a napelemekkel megtermelt és a háztartás által elfogyasztott energia különbségét kell rendezni a szolgáltató felé, az új szisztémában áttérnének a bruttó elszámolásra, melyben a napelemes termelő a hálózatból vásárolt és az általa termelt, azonnal el nem fogyasztott energia egységárát külön határozzák meg. Az új, bruttó elszámolás részletei továbbra sem ismertek, ám a hírek, illetve az általános trendek alapján arra lehet számítani, hogy ez kevésbé lesz nagyvonalú, mint a jelenlegi rendszer, ezért sokan előrébb hozták ez irányú terveik megvalósítását, megrohamozva a napelemes szektor vállalkozásait.
Az, hogy ez a június 30-i határidő pontosan mire is vonatkozik, korábban nem volt teljesen egyértelmű, azonban az otthonfelújítási támogatásról szóló (518/2020 (XI.25)) kormányrendelethez a MÁK honlapján február elején megjelent tájékoztató „u” pontja alapján úgy lehetett értelmezni, hogy a június 30-ig megkötött villamosenergia-vásárlási szerződéssel rendelkezők a szaldó elszámolásban maradhatnak, és nagyjából így is interpretálták az érintettek.
Azonban az április 16-i kormányrendelet (183/2021. kormányrendelet a családok otthonteremtésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról) a napelemes rendszerekkel kapcsolatos szabályozást több ponton módosította, így a benyújtandó dokumentumokkal kapcsolatban is tartalmazott változást a korábbiakhoz képest. Eszerint a támogatás iránti, MÁK-hoz benyújtandó kérelemhez mellékelni kell az elosztó hálózati engedélyes nyilatkozatát is a napelemes rendszer üzembe helyezésének időpontjára vonatkozóan, ami praktikusan az óracseréhez vagy az óra átprogramozásához köthető.
A Manap napelemes iparági egyesület nyílt levélben fordult a kormányhoz a változás miatt, a határidők hosszabbítását kérve. E szerint a villamosenergia-vásárlási szerződés megkötése és az elosztó hálózati engedélyes napelemes rendszer üzembe helyezésének időpontjára vonatkozó nyilatkozata (azaz az óracsere/az óra átprogramozása) között normál esetben 2-3 hét különbség van, viszont mivel a jelenlegi felfokozott időszakban a normál telepítési kapacitás többszörösén dolgoznak a kivitelezők, amit várhatóan a hálózati engedélyesek is csak hosszabb átfutási időkkel tudnak csak lekövetni, így a két státusz közötti időbeli különbség egy hónapnál is hosszabbra várható. Ezért a módosítás sok ezer olyan leendő napelem-tulajdonos családnak okozhatja a szaldóelszámolásból történő kiesését okozni, akik időben döntöttek a napelemes beruházás mellett.
Pánikhangulat az ügyfelek között
Azoknak, akik átrágják magukat a szóban forgó tízoldalas, kormányrendelet-módosító kormányrendeleten, a pontos értelmezéshez nyilván folyamatosan össze kell vetniük a szöveget a módosított korábbi rendelet hivatkozott paragrafusaival, bekezdéseivel, pontjaival is. Így a szöveg végéhez érve - hacsak nem a jogi szövegek fogyasztásában napi rutinnal rendelkező jogászok - valószínűleg már kellően fáradtak ahhoz, hogy a figyelmük lankadjon, pedig egy nagyon fontos részlet csak a rendelet legvégén derül ki, amely alapvetően befolyásolja az egész értelmezését is, különös tekintettel a határidőkre. A rendelet utolsó sorai, a záró rendelkezések ugyanis így szólnak:
"30. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba. (2) A 27. § (2) bekezdése 2021. július 1-jén lép hatályba."
Márpedig pontosan ez a bekezdés tartalmazza a cikkünkben, a fent idézett nyílt levélben és a MÁK állásfoglalásában tárgyalt fontos részletet - tehát az elosztó hálózati engedélyes nyilatkozatára vonatkozó előírást. Ez némileg más megvilágításba helyezi az ügyet, és amint az állásfoglalás is rögzíti, az elosztó hálózati engedélyes napelemes rendszer üzembe helyezése időpontjára vonatkozó nyilatkozatát csak a 2021. június 30. után a MÁK-hoz benyújtott elszámolások esetében kell csatolnia azoknak, akik szaldóelszámolást szeretnének.
A Magyar Államkincstár állásfoglalása igencsak megnyugtatólag hathat sok család számára. Az otthonfelújítási támogatás januári megnyílása után óriási érdeklődést generált, a napelemes rendszert tervező családok valósággal megrohamozták a napelemes cégeket, a pályázattal kapcsolatos hatalmas érdeklődés pedig több cégnél már februárban kapacitáshiányt eredményezett.
"Igazi pánikhangulat van az ügyfelek között, nagyon sok a félreértés a régi és az új elszámolási rendszerre történő áttérés körül."
- fogalmazott Székely András, a hazai napelemes piac egyik vezető szereplőjének számító Optimum Solar lakossági üzletágának, az Optimum Solar Home System (OSHS) ügyvezetője, akinek elmondása szerint ugyanakkor cégük még időben bővíteni tudta az állományát, így a szolgáltatói engedélyeztetés függvényében, de a megrendelést követően ügyfeleik felé képesek tartani az átlagosan egy-három hónapon belüli megvalósítást.
A cég a fentiekre tekintettel döntött úgy, hogy a tisztánlátást segítendő állásfoglalást kér a gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatásáról szóló 518/2020. (XI.25) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) alapján arra vonatkozóan, hogy milyen dokumentumokat kell benyújtani 2021. június 30-ig az Államkincstárnak ahhoz, hogy a szaldós elszámolási rendszerbe maradhasson a kérelmező. A rendeletek, illetve a MÁK állásfoglalása alapján a támogatás igénylése, az elszámolási rendszer és a kivitelezés szempontjából az alábbi forgatókönyvek érvényesülhetnek:
Hogyan maradhatok szaldó elszámolásban?
2021. június 30. előtt benyújtott elszámolás esetén - SZALDÓ ELSZÁMOLÁS
Benyújtandó dokumentumok:
- 5.számú nyilatkozat
- Végszámla
- Teljesítés igazolás
2021. június 30. után benyújtott elszámolsá esetén - SZALDÓ ELSZÁMOLÁS
Óracsere megvalósul 2021.június 30-ig
Benyújtandó dokumentumok:
- 5.számú nyilatkozat
- Végszámla
- Teljesítés igazolás
- Szolgáltató nyilatkozata az óracsere időpontjáról
2021. június 30. után benyújtott elszámolás esetén - BRUTTÓ ELSZÁMOLÁS
Óracsere NEM valósul meg 2021.június 30-ig
Benyújtandó dokumentumok:
- 5.számú nyilatkozat
- Végszámla
- Teljesítés igazolás
- Szolgáltató nyilatkozata az óracsere időpontjáról
- Villamosenergia kereskedő nyilatkozata a bruttó elszámolásról
forrás: https://www.portfolio.hu/